top of page

Průvodci

Jedna z věcí, na kterých nám záleží nejvíce, je to, aby děti v naší škole provázeli lidé, kteří milují to, co učí a jsou v tom skvělí - jedno s druhým totiž souvisí. Proto je už nás na samém počátku tolik. Pepa rád maluje, Dan umí mluvit několika světovými jazyky a třeba Marek říká, že v matematice je stále co objevovat. Nechceme učit to, co jsme se někde doslechli, ale to, na co si sami přicházíme, co je našemu srdci nejblíž a co nám jde nejlépe. Protože stejně jako děti nebudou umět všechno stejně a univerzálně, ani my to neumíme.

Kontakty na nás najdete tady.

Daniel Žídek

ředitel, průvodce IVT, TV a AJ ve 2. a 3. trojročí 


Proč Lokahi?
 

"Jak to tak v (r)evolučních zákonech bývá.. tak i na počátku Školy Lokahi stála potřeba a touha po změně. Potřeba mně, jakožto rodiče dvou dětí a také rodičů v mém blízkém okolí, najít svým dvěma dětem školu, která si ve svých hodnotách klade jako nejvyšší prioritu rozvíjení partnerského a respektujícího přístupu ke všem členům školní komunity. Školu, která také klade důraz na rozvoj vnitřní motivace pro učení. A protože taková škola v našem okolí podle nás chyběla, tak jsme společně s dalšími nadšenými rodiči takovou školu založili. 

Ve škole se snažíme rozvíjet v oblasti nenásilné komunikace podle M. Rosenberga a v oblasti řešení konfliktů "bez poražených". V roce 2024 prošel celý tým několikadenním kurzem "Školy bez poražených", který vychází z myšlenek amerického psychologa Thomase Gordona. Kromě komunikačních kurzů usilujeme o "proškolení se" v programových Montessori kurzech od Montessori ČR a AMI Prague.  

Co mám za sebou? 

Vystudoval jsem Filozofickou fakultu Ostravské univerzity v Ostravě obor učitelství anglického a německého jazyka pro základní školy. Po studiu jsem žil pět let v Anglii, konkrétně Londýně, kde jsem prošel řadou učitelských pozic na londýnských základních školách, např. EAL Teacher a nebo Cover Teacher. Během života v Anglii jsem si v roce 2012 rozšířil učitelskou aprobaci o výuku matematiky díky SKE kurzu na University of East London. Po návratu z Anglie jsem pracoval sedm let v IT korporaci a vedl tým Service Managerů. V té době jsem se začal znovu zajímat o alternativní vzdělávání, zejména o svobodně-demokratické školy, ve které jsem také rok působil a jsem dodnes za tuto zkušenost moc vděčný.

Kromě svobodně-demokratických škol jsou pro mně velkou inspirací Montessori a Daltonské školy. Fascinuje mně také systém Tyrkysových organizací. 

Miluju přírodu a hory, práci se dřevem a hru na kytaru.

profile_pic_or_2_edited.jpg
IMG_20230309_172721_edited.jpg

Daniela Dominová

zástupkyně ředitele, výchovný poradce
průvodkyně D, AJ a OV

Mám ráda výzvy. Mými vzory jsou pedagogové Marie Montessori, Jan Amos Komenský
a Franz Kett, kteří s
e ve svém životě výzev nebáli, a proto dokázali mnoho změnit nejen
na poli pedagogiky, ale předev
ším v oblasti výchovy k míru a lidskosti.

Co mám za sebou?

Učitelkou jsem již dvacet let. Mými původními obory jsou dějepis a občanská výchova, ale již od začátku své pedagogické praxe se věnuji také výuce anglického jazyka. Ve výuce často využívám metod kritického myšlení, se kterými jsem se setkala především na kurzu RWCT. V kurzu pedagogiky Franze Ketta jsem se učila nahlížet na pedagogiku jako na způsob, jak celistvě rozvíjet u dětí osobní jedinečnost a zároveň vztah k sobě, druhým a okolnímu světu. Tvorbou metodik pro učitele jsem spolupracovala na projektu Výchova demokratického občana (uctakzivotu.cz), jenž byl inspirován dílem J. A. Komenského.

Ve školním roce 2021/22 jsem spolupracovala na vytváření komunitní školy Lokahi a v následujícím školním roce jsem v již registrované škole Lokahi působila jako průvodce. V únoru 2024 jsem ukončila diplomový kurz Montessori pedagogiky pro děti ve věku 6-12 let u Montessori ČR. 
 

Proč Lokahi?

Líbí se mi, že na naší škole mohu při provázení dětí svobodně uplatňovat principy Montessori pedagogiky, která mi dává velký smysl. Ve škole klademe důraz na rozvíjení tolerance a vzájemných vztahů. S kolegy se vzájemně inspirujeme a pomáháme si. Spolu s dětmi a jejich rodiči vytváříme zároveň aktivní komunitu.

Věra Mutová

kmenová průvodkyně 1. trojročí, metodik prevence pro 1. stupeň

 

Kateřina Leskovarová

průvodkyně v 1. trojročí

Jmenuji se Kateřina a jsem průvodkyní našich nejmenších, tedy dětí v prvním trojročí, které provázím na jejich cestě poznáním laskavým a podporujícím způsobem tak, aby mohly rozvíjet svou přirozenou zvídavost, nadání a svůj potenciál.

Co mám za sebou?

Pocházím z učitelské rodiny a práce s dětmi je mým posláním. Před více než deseti lety jsem poznala principy Montessori pedagogiky, a to mi změnilo život. Jako máma tří dětí a průvodkyně v Montessori dětské skupině jsem s nadšením přijímala nové informace na Montessori kurzech a převáděla je do praxe. Bylo úžasné sledovat, jak jde vše najednou dělat jinak, lépe.

Další cenné zkušenosti jsem získala na základní Montessori škole, kde jsem provázela děti v prvním trojročí.

Po třech letech jsem se vrátila k menším dětem a jako vedoucí Montessori dětské skupiny se mi podařilo vytvořit, právě díky nadšení pro Montessori pedagogiku, místo plné spokojených dětí a navýšit kapacitu skupiny trojnásobně.


Proč Lokahi?

Miluji práci s dětmi a přírodu, proto jsem s nadšením přivítala možnost přejít do Lokahi - školy v krásném prostředí, kterou tvoří úžasní lidé s velkým srdcem a stejnými hodnotami a cíli, - do školy, kde jsou děti vedeny s láskou a pochopením k samostatnosti, trpělivosti, pokoře, svobodě a odpovědnosti k sobě samým i ke svému okolí, aby mohly měnit svět.
 

V dítěti leží naše budoucnost.“ 

M.Montessori

Jana Mühldorfová

kmenová průvodkyně 2. trojročí, metodik prevence pro 2. stupeň

Mé obory matematika a biologie jsou úžasně propojeny. Matematika je základem podstaty přírody a v běžném životě se jí děti opravdu nemusí bát, ale s radostí ji mohou umět využít. A láska k přírodě? To je to, o co tu běží, vztah se nevybuduje sezením v lavici a studováním chytrých učebnic. Vztah k přírodě se musí prožít a tím nám příroda dává pomocnou ruku k pochopení sama sebe. Proto pomáhám dětem k poznávání praktickou zkušeností, zapojováním všech smyslů a vlastními experimenty. V dnešním světě plném informací, je pro mě podstatné se řídit svojí intuicí. Také cítím jako pedagog, rodič, člověk, že nejdůležitější ve výchově je osobní příklad, respekt, láska.

 

Co mám za sebou?
Jsem pedagogem již 30 let. Vystudovala jsem na Jihočeské univerzitě v Českých Budějovicích obor matematika - biologie. Dá se říct, že mám spoustu zkušeností a postřehů vzdělávací činnosti v čase. Mám za sebou blok kurzů „Montessori výuka v praxi“ v bohumínské Pianetě. Ráda se v této oblasti budu dále vzdělávat.


Proč Lokahi?
Poslední rok jsem učila malou skupinku domškoláků a tato práce mně přinesla mnoho pochopení a radosti. Jsem moc ráda, že se na mé cestě naskytla příležitost provázet děti právě v Lokahi.

3239051803024757928.jpg

Jana Otipková

průvodkyně ČJ a VV v 2. trojročí
 

Každé dítě mi přináší nové poznání a zároveň mě učí, jak být lepším učitelem.

Co mám za sebou? 

Mám za sebou studium na Filozofické fakultě Ostravské univerzity, kde jsem studovala český jazyk a literaturu v kombinaci s výtvarnou výchovou.

Proč Lokahi?

Protože Lokahi vytváří rovnováhu jak ve vzdělávání, tak v životě. Děti mají prostor pro svůj individuální růst a rozvoj svých zájmů. Nejlépe se rozvíjejí v bezpečném a respektujícím prostředí, které jim právě Lokahi může nabídnout.

Jolanta Žemličková

průvodkyně IVT, Pj a Hv v 1., 2. a 3. trojročí
projektový management - granty a dotace

 

Co mám za sebou?

Vystudovala jsem žurnalistiku a mediální komunikaci se specializací na PR na Opolské Univerzitě. Na Slezské Univerzitě v Cieszyně jsem pak vystudovala Pedagogiku se specializací na sociokulturní animaci a po-diplomové studium pedagogiky pro 1. stupeň. Od 18 let jsem pracovala hlavně v odvětví B2B obchodu. Ve firmě vyrábějící hotová jídla, a korporaci v oblasti IT.

Proč Lokahi?

Pedagogika Marie Montessori ke mně vždy velmi promlouvala a vidím velký smysl v tom učit děti jinak, bez nátlaku na krátkodobé splnění dobrého průměru ve všech směrech, a naopak s prohlubováním pochopení a rozvíjením v oblasti, pro kterou se dítě nadchne. 

V Lokahi je kladen důraz na individuální potřeby dětí. Děti se učí ve vlastním tempu, volí si aktivity podle svých zájmů a dostávají více svobody při učení, což rozvíjí jejich samostatnost a odpovědnost. Dle mého tento přístup staví na důvěře v přirozenou zvědavost dítěte a dává mu prostor k prohlubování znalosti bez věkového nebo časového omezení. 

image_6487327.JPG

Małgorzata Jarema

průvodkyně polštinou a angličtinou v 1., 2. a 3. trojročí

Co mám za sebou?

Vystudovala jsem pedagogiku se specializací na sociokulturní animaci na Slezské Univerzitě v Cieszyně. Po přestěhování do Velké Británie jsem pracovala ve speciální škole jako asistentka pedagoga a mentorka nových zaměstnanců. V roce 2004 jsem absolvovala kurz anglického jazyka a získala certifikát CAE (Certificate in Advanced English). 

V Cieszyně jsem vedla kroužky angličtiny a přírodních věd pro děti v domácím vzdělávání, které provozovala Nadace Emil, kde jsem mohla využívat tvůrčí přístup k učení prostřednictvím spolupráce a pozorování.

Pracovala jsem na Zámku Cieszyn jako kulturní koordinátorka a animátorka, kde jsem až do roku 2021 mimo jiné organizovala a vedla dětské workshopy (např. z cyklu Malé designové dílny) a další akce pro děti a mládež na dočasných kulturních a vzdělávacích výstavách a akcích. Do roku 2022 jsem se podílela na mezinárodním projektu v rámci platformy Human Cities. V současné době koordinuji projekt týkající se sociálních inovací. 

V r. 2023 jsem ukončila základní kurs Montessori. Kromě Lokahi pracuji i s dětmi v domácím vzdělávání v rámci nadace Punktum Cieszyn.

S rodinou žiji v Českém Těšíně. Mým mateřským jazykem je polština. Průběžně se učím česky.

Proč Lokahi?

S pedagogikou Marie Montessori jsem se setkala během studia a také ve Velké Británii, kde jsem se mohla přesvědčit o jejích mnoha přednostech. Líbí se mi, že díky této metodě se děti soustředí na své úkoly, snaží se o samostatnost, budují si sebevědomí a dívají se na svět s důvěrou. Věřím, že Lokahi je místem, kde se do popředí dostává individuální pozornost, respekt, komunikace a také podpora zvídavosti dětí, což podporuje nejen získávání znalostí, ale především objevování jejich vášní a radost z učení.

Jana Bardoňová

kmenová průvodkyně 3. trojročí, průvodkyně Mat a Fyz

Nejsem typický učitel a svědčí o tom i má profesní dráha. V roce 1988 jsem sice absolvovala Pedagogickou Fakultu v Ostravě (dnes součást Ostravské univerzity), učitelství všeobecně vzdělávacích předmětů, aprobace matematika a fyzika pro základní a střední školy, avšak většinu pracovního života jsme strávila mimo školství. Zpět do školství jsem se vrátila v únoru 2020...

Proč? Na to bych odpověděla slovy J. A. Komenského:

Co je nezbytné pro člověka jako člověka? Aby byl moudrým. Totiž, aby uměl zacházet s věcmi, jednat s lidmi a pobývat s Bohem.

Cílem vzdělání a moudrosti je, aby lidé nechodili jako dobytek za těmi, kdo jdou před stádem, a nešli tam, kam se jde, ale tam, kam se má jít, aby před sebou viděli cestu života a po ní vykračovali.
 

Je to obtížný úkol, možná je to nedosažitelný ideál, ale má smysl se snažit o jeho naplňování. Věřím, že škola Lokahi nám k tomu poskytuje dobré podmínky, protože klade důraz na mezilidské vztahy, svobodu a odpovědnost každého jejího člena...
 

A kromě toho, mám moc ráda fyziku, i v čase stráveném mimo školství jsme se jí věnovala, je to můj celoživotní koníček, pro který bych děti ráda získala ( tedy alespoň několik z nich 😊 )

334918733_542700747932914_8469597813373340511_n.jpg

Michaela Nečasová

průvodkyně českým jazykem a literaturou ve 3. trojročí 

Český jazyk a literatura – to nejsou jen nudné poučky, pravidla a teorie. Baví mě pomáhat dětem rozvíjet vlastní fantazii, kreativitu, radost z tvoření, psaní, četby i touhu po vědění. Svět literatury je plný neobyčejných inspirací, příběhů a myšlenek, které obohatí dětskou duši více než stovky hodin strávených nad diktáty a písemkami. 

Proč Lokahi?

Lokahi mě okouzlila neopakovatelnou atmosférou a prostředím, kde je vzájemný respekt na prvním místě. Každé dítě je jedinečné ve své schopnosti přijímat, třídit a zpracovávat informace. Nezávodíme, nehrajeme o čas ani nesedíme před soudním tribunálem. Nemáme vítěze ani poražené. Děti se vyvíjí přirozeným tempem, bez stresu, tlaku a strachu z neúspěchu.

Josef Gerda

Průvodce ve 2. a 3. trojročí - umění, dílna

Absolvoval jsem magisterské studium na Institutu pro umělecká studia v Ostravě pod vedením prof. Daniela Balabána v oboru malba. Mezi mé zájmy patří figurativní olejomalba, vektorová grafika, autorské komixy a designy triček. Děti učím výtvarnou výchovu na ZUŠ i na základní škole.

 

Pravidelně se účastním společných i samostatných výstav po celé České republice.

 

206085378_1466109830405917_529606964701576911_n.jpg
Fotka_Wendelová_ (4).jpeg

Barbora Wendelová

průvodkyně němčinou, pracovními činnostmi a družinou

O mně

Němčina není jen nudný jazyk s pravidly a výjimkami, je to živý jazyk našich sousedů, který otevírá dveře pro širší profesní možnosti. Sama se jí věnuji už dlouhou dobu a snažím se stále rozvíjet, v současné době studiem německé filologie na Ostravské univerzitě. Jsem ráda, že vzdělání v oblasti textilu a oděvnictví mohu uplatnit při praktické práci ve výuce. Baví mě pracovat s dětmi, rozvíjet jejich kreativitu, vést je k radosti z tvoření a ukazovat jim, jak mohou své vědění a znalosti uplatnit každý den a v každém věku.


Proč Lokahi?

Lokahi je pro mě inspirativní prostředí. Každému dítěti je umožněno se rozvíjet a zároveň jsou respektovány jeho schopnosti. Z prostředí práce v soukromém sektoru firem jsem se vlastním rozhodnutím dostala do školství, protože ráda pracuji s dětmi a lidmi. V Lokahi se pracuje bez tlaku a strachu z neúspěchu.

Michal Pecháček

asistent pedagoga ve 3. trojročí, průvodce v družině

Já jsem Michal a mnohdy jsem se ptal, proč čas utíká rychle u věcí, které mě baví, ale vleče se, co je proti srsti. Pak se mi doneslo, že čas je prý relativní a pro jiné lidi běží jinak než pro mě. A co je tedy lepší? Proletět životem, ale užít si ho nebo se v něm pomalu brodit?

          A kdy mi vlastně utíká čas nejrychleji? Když vidím, že všem kolem mě utíká čas také rychle. Že žijí věcmi, které je baví a opírají se o ně ve své životní cestě.

Co mám za sebou?

Zkušenosti práce s dětmi jsem nabíral již od základní školy díky skautskému oddílu ’Wielka Niedźwiedzica‘. Do dnes v této družině působím a aktivně se podílím na průběhu táborů a skautských akcí.

          Dosáhl jsem středoškolského vzdělání ve směru pozemního stavitelství na SPŠS Havířov a opustil VŠB-TUO FAST (geotechnika) během sedmého semestru. Své další vzdělávání jsem teď totiž zaměřil na onu zmíněnou práci s dětmi, kde začínám studium na UP (matematika/DEG pro vzdělávání) a mám dokončen kurz asistenta pedagoga.

Proč Lokahi?

Teď jsem zde, v naší škole, která se komunitou blíží spíše rodině, a dbám na to, aby se děti učily tak, jak je to baví. Každý den je jedno velké dobrodružství. Příběh na pokračování, jehož další kapitola se smí otevřít až zítra. U dobrých a poutavých příběhů ale nechceme čekat na zítra, chceme se více dozvědět hned, „Tati! Mami! Já ještě nechci domů.“ Spojuji zábavná témata s těmi, které se zrovna vyučují a probírají, doplňuji o názorné příklady a zajímavosti ze světa a života, když život samotný je ten nejlepší učitel.

IMG-1460.jpg

Kateřina Bednaříková

průvodkyně v družině

Proč Lokahi?

V pracovním životě se po letech strávených v logistice a administrativě stále hledám, a proto jsem nabídku práce průvodce v Montessori škole vzala jako velkou výzvu. Trávit čas s dětmi, předávat jim lásku k přírodě, sportu, knížkám a tvoření mi prostě dává smysl. Ráda bych s dětmi trávila hodně času venku, protože jak říkají Norové - neexistuje špatné počasí, jen špatné oblečení.​

Jsem mámou dvou zvídavých dětí, se kterýma od malička rádi vyrážíme na výlety do přírody, sportujeme, vyrábíme a tvoříme. Ve volném čase ráda čtu, cvičím jógu, peču a běhám nejen po horách.

Marie Závalská

Co mám za sebou? 
Vystudovala jsem maturitní obor obchodní akademii, poté jsem chvíli pracovala jako administrativní pracovník. Po rodičovské dovolené jsem absolvovala kurz asistent pedagoga a osm měsíců pracovala jako asistentka v mateřské škole.
Poslední rok jsem pomáhala s dětmi ve spolku Fénix pro děti kde jsem působila hlavně v družině a při aktivitách mimo zázemí spoku.
Baví mě tvoření z různých materiálů a hodně ráda peču dezerty.

Proč Lokahi?

Mám ráda děti a práci s nimi už od té doby kdy jsem chodila na ZŠ a tak jsem ráda, že si teď můžu splnit svůj dávný sen.

A jelikož mám dvě vlastní děti a je pro mě velice důležité, aby byly v příjemném a obohacujícím kolektivu a ten jsem našla právě v ZŠ Lokahi. Věřím, že se nám tam všem bude líbit.

Asistentka pedagoga v 1. T, výdej obědů
19-41-34-IMG_2985 2x3_edited.jpg

Barbora Ottnerová

průvodkyně francouzštinou ve 3. trojročí

Jsem Barbora, průvodkyně francouzštinou ve škole ve 3. trojročí, manželka, maminka dvou skvělých dětí, tlumočnice jazyka francouzského.

 

Co mám za sebou?

Francouzština mě provází celý život. Zájem o tento jazyk u mě propukl na českotěšínském gymnáziu. Po maturitě jsem strávila rok na škole v Angers, kde jsem navštěvovala jazykové kurzy pro cizince. Po návratu domů jsem zdárně ukončila studium v oblasti odborná francouzština pro hospodářskou praxi na UP v Olomouci, v rámci studia jsem strávila rok na partnerské univerzitě v Lille. Potřebnou praxi jsem získala během dvaceti let u několika zaměstnavatelů - pracovala jsem jako bankovní poradce u banky s francouzským kapitálem, poté jako obchodník pro francouzský trh v obrovské tiskárně nebo u mezinárodního prodejce kosmetiky. Poslední dobou zjišťuji, že práce s dětmi mě naplňuje nejvíce - jsou čisté, laskavé, empatické, bez postranních úmyslů.


Proč Lokahi?


Líbí se mi rodinná atmosféra v této škole. Děti mají možnost rozvíjet své talenty a nadání naprosto přirozeným způsobem, s nikým se nezávodí. Respektujeme jeden druhého a navzájem si předáváme cenné zkušenosti. Obdivuji pana ředitele a celý jeho tým za to, že dokázali vybudovat prakticky na zelené louce alternativní instituci, která v tomto regionu chyběla.

Alena Recmanová

průvodkyně CH ve 3. trojročí
 

Lokahi je pro mě škola, kde je dětem i dospělým dobře. Chodím sem moc ráda, na hodiny se těším. Řídím se mottem, které jsem si kdysi někde přečetla a poznamenala  jsem si ho do klasifikačního sešitu (ten už tady nepoužívám) :), zato myšlenku v něm zapsanou ano:
 

"Řekni mi a já to zapomenu, ukaž mi a já si to zapamatuji, nech mě to udělat a já to pochopím"

Subject.png

Marek Lakota

metodik - externí pracovník

 

Neučím předměty, učím děti. A děti učí mě.

#detijsoutakylidi

Co mám za sebou?

S dětmi a dospívajícími pracuji v rámci skautu už přes 15 let, dosud vedu kurzy pro nové i stávající skautské instruktory. V letech 2019-2021 jsem absolvoval inovativní učitelský výcvik Učitel naživo, v jehož rámci jsem učil dospívající děti matematiku, výchovu k občanství a osobnostně sociální výchovu na 2. stupni ZŠ a soukromém víceletém gymnáziu v Praze. 

Mám vystudovanou Podnikovou ekonomiku a management a bakalářskou psychologii. Kromě úvazku v Lokahi pracuji jako Scrum Master a Software tester v IT teamu společnosti CGI IT.

Proč Lokahi?

Protože Lokahi dává prostor pro svobodu, zodpovědnost a vztahy.

bottom of page