O škole
Školu Lokahi vznikla pod záštitou neziskové organizace Těšínka - spolek pro komunitní vzdělávání v roce 2021. Našim dětem a těm, které se k nám postupně přidávájí chceme předávat vědomosti, ale také svobodu a zodpovědnost. Schopnost kritického myšlení, spolupráce a vědomí své vlastní hodnoty, která není založena na známce. Vycházíme z vlastního vzdělávacího plánu vystavěného na principech Montessori pedagogiky. Protože tvoříme komunitu jazykově smíšených dětí, z českých i polských rodin, od 1.1.2023 chystáme vícejazyčnou výuku - v českém a polském jazyce i rozšířenou výuku anglického jazyka už v prvním trojročí.
Po roce stráveném v pronajatých prostorech v Českém Těšíně se nám povedlo částečně zrekonstruovat starou školní budovu v Chotěbuzi, ve které jsme k 1. 9. 2022 začali poskytovat základní vzdělávání, a to pod novou právnickou osobou Základní školou Lokahi registrovanou v rejstříku škol a školských zařízení.
Východiska naší výuky
SVOBODA A ZODPOVĚDNOST ZA VLASTNÍ UČENÍ
Děti u nás mají částečnou svobodu v tom, co se učí, případně kdy, učí se své vzdělávání plánovat. Když se děti rozhodnou, co se budou učit, nebo kdy se to budou učit, zvyšuje se jejich vnitřní motivace k učení a zároveň tím za učení přejímají zodpovědnost. Průvodce zajišťuje přípravu výuky tak, aby dítěti neunikly důležité oblasti vzdělávání.
RESPEKT K SOBĚ NAVZÁJEM
Učíme se spolu komunikovat, velký důraz dáváme na vztahy, řešení konfliktů, soužití v komunitě. Učíme se vyjadřovat a vzájemně respektovat své potřeby. Vedeme ke vzájemnému naslouchání a pochopení. Učitele vnímáme jako průvodce vzděláváním, který je zodpovědný za přípravu vhodného prostředí pro učení.
MONTESSORI
Vycházíme z myšlenek Marie Montessori, ctíme vývojové fáze dětí, používáme pomůcky k lepšímu psychomotorickému vývoji dětí, učení/ přijímání informací všemi smysly, vedeme k zodpovědnosti a samostatnosti, „pomáháme dětem, aby to dokázaly samy“.
TROJROČÍ
Učíme se od sebe navzájem, a to nejen v rámci jedné věkové skupiny. Učíme se vysvětlovat, pomáhat, říct si o pomoc spolužákovi. Pracujeme na projektech i napříč trojročími.
HODNOCENÍ
Učíme děti hodnotit práci svou i svých spolužáků, nepoužíváme známky, veškerou práci hodnotíme slovně. Nesrovnáváme s ostatními, hodnotíme posun v čase.
INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP
Ke každému přistupujeme individuálně, respektujeme rozdílné vzdělávací potřeby dětí i rozdílné tempo. K tomu nám pomáhá více průvodců v jedné třídě i fakt, že se děti učí od sebe navzájem.
DEMOKRATICKÁ KOMUNITA
Pořádáme školní sněmy, na kterých si děti tvoří pravidla soužití ve škole, probírají návrhy na zlepšení, případně organizují společné komunitní akce.
ROZŠÍŘENÁ JAZYKOVÁ VÝUKA
Děti u nás mají možnost zažít výuku v polštině, kterou chceme nadále posilovat. Také se učíme angličtinu už od první třídy a dále zajišťujeme výuku němčiny a francouzštiny.
Sbírka na rekonstrukci školy
Pokud nám chcete pomoci opravit školu, budeme rádi za finanční dar v jakékoli hodnotě. Potvrzení o převzetí daru vám vystavíme na vaši žádost po přijetí platby. Pro platbu z mobilního bankovnictví slouží QR kód na obrázku.
Harmonogram
školního roku 2024/2025
2. 9. Začátek školního roku
29. - 30. 10. Podzimní prázdniny
23. 12. - 3. 1. Vánoční prázdniny
31. 1. Pololetní prázdniny
10. - 16. 2. Jarní prázdniny
17. 4. Velikonoční prázdniny
27. 6. Ukončení školního roku